Fagområder: Graving

Fv. 704 Tanem – Tulluan

Vi har bygd 4,5 km ny fylkesveg i Klæbu, hvorav 1 km var tunnel. Vi var hovedentreprenør og alle arbeider i tunnelen inngikk i vår leveranse. Størsteparten av vegen er bygd i jomfruelig terreng, men i begge ender er vegen koblet sammen med eksisterende veg.

Fjellmasser fra linjen i dagen ble sprengt, knust på plassen og brukt i byggingen av vegen.  

Vi bygde flere betongkonstruksjoner; Tullbekkbrua 100 m, Forsetbrua 40 m, 2 tunnelportaler à 32 m, 2 tekniske bygg, støttemur på 85 m med høyde 1 – 5,5 m. 

Av utomhusarbeid kan nevnes kantsteinsetting, muring med naturstein, beplantning og sprøytsåing. 

Det var delvis utfordrende grunnforhold og det ble gjort tiltak med peling for brufundament og avlastning av terrengvekt for å bedre stabiliteten. 

Gjennom prosjektet har vi hatt med oss ulike underentreprenører som har utført blant annet tunneldriving, vann- og frostsikring i tunnel, elektroarbeider, peling og sprengningsarbeider i dagen. 

E4 Byggentreprise Saksvik avløpsrenseanlegg

Vi var hovedentreprenør for byggingen av nytt avløpserenseanlegg i Malvik. 

Vi utførte riving og sanering av eksisterende renseanlegg og bygde nytt moderne renseanlegg på samme tomt. 

Grunnen ble stabilisert med kalksement før utgraving og bygget er fundamentert på peler. Tomta ble også sikret med spunting. 

Vi har utført grave- og VVA arbeider. Omlegging av VA-ledninger og tilkobling av vann og avløp til bygget. Det ble etablert nytt VA-nett i Rønningsvegen og vegen ble gjenoppbygd.

Krevende betongarbeid med mange fundament- og gulvnivåer. Bassengkonstruksjon i vanntett betong for renseprosessen. Vi utførte bygningsmessige arbeider og hadde med en underleverandør for VVS-anlegg for prosessanlegg og personaldel. 

Vi utførte utomhusarbeider og istandsetting av tilgrensede områder.

Granåsen Idrettspark – Trykkøkningsstasjon og høydebasseng

Vi var totalentreprenør for bygging av høydebasseng og trykkøkningsstasjon, med tilhørende terrengarbeider.

Vi utførte i egenregi alle grunn-, VA- og utomhusarbeider, betong-, tømmer- og bygningsmessig arbeid, samt koordinerte alle fag og underleverandører. Tomta for høydebassenget ble sprengt ut.

Høydebassenget ble bygd i plass støpt betong og bassenget er 300 m2. I tillegg er det ventilkammer med trappehus for adkomst til inspeksjonsluker på taket. 

Trykkøkningsstasjonen er en prefabrikkert pumpekum med plassbygd overbygg. 

Fjæremsfossen – Rehabilitering bygg/anlegg dam og omløp

Fjæremsfossen kraftverk er lokalisert i nedre del av Nidelv-vassdraget med inntak og utløp i elva. Dammen har konsekvensklasse 2. 

Formålet med prosjektet var å rehabilitere omløpstunnel med ny luke og rehabilitere flomluker og bunnluker i dam for å sikre stabil og sikker drift i fremtiden. Det ble også utført en del renovering av eksisterende betongkonstruksjoner.

Vår leveranse omfattet alle bygge- og anleggstekniske arbeider. Rehabiliteringen av selve lukene ble utført av en sideentreprise.

Vi renoverte eksisterende damkonstruksjon over og under vann. Vi utførte boring, sprenging og graving under vann og arbeidet fra lekter med borerigg og gravemaskin, samt dykkere. 

Vi utførte betongarbeid, armering, forskaling og støping, både over og under vann. 

Vi etablerte revisjonsstengsel oppstrøms inntak for omløpskanal og dette arbeidet ble startet på bunnen av utløpstunnelen og videreført over vannet. 

Tyholtvegen øst, veg og VA

På oppdrag fra Kommunalteknikk har vi oppgradert en til sammen 700 meter lang vegstrekning på Tyholt. Arbeidet er utført i gatene Tyholtveien og Asbjørnsens gate. 

Det er etablert sykkelveg og fortau i Tyholtveien og utvidet eksisterende fortau i Asbjørnsens gate.

I begge gatene lå det opprinnelig felles spillvanns- og overvannsledning, men disse er nå separert i nye overvann- og spillvannsledninger. I tillegg er det lagt nye vannledninger. 

Det var delvis dype grøfter med dybde inntil 6 meter og vi måtte benytte grøftekasser til sikring

Lilleby – Leangen MP, fornyelse vannledning og avløp

Vi har fornyet vann- og avløpsledninger samt bygd ekspress-sykkelveg langs jernbanen på Lade, fra Dalenbrua i vest til Leangenbrua i øst.

Det er etablert ca 900 m VA-trase med vann-, avløp- og overvannsledninger.

Grunnet nærhet til jernbane og næringsbygg, samt utfordrende grunnforhold ble det etablert en tosidig spuntvegg på ca 90 m. I dette området var det en gammel avfallsfylling og det ble fjernet og sortert gammelt avfall. I tillegg ble det brukt grøftekasser.

Vi bygde to plasstøpte støttemurer, satte kantstein, etablerte grøntområder og beplantning.

Buran aktivitetspark

Buranbanen er oppgradert til å være en over 6000 m2 grønn aktivitetspark med leke-, aktivitets- og rekreasjonstilbud sentralt på Lademoen/Buran. 

Grunnen under eksisterende park var forurenset og vi kjørte bort nesten 7000 m3 forurensede masser.

Det er satt kanter av storgatestein, lagt gummidekker, anlagt trimløype, treningsstativ og lekeområder. Vi har bygd opp nye grøntområder med plen, busker og trær.

Det ble anlagt en ballbane med grusdekke og asfalterte arealer rundt som er malt med figurer og mønstre som innbyr til lek. Det ble også bygd en basketballbane. 

Anleggsarbeidet ble hovedsakelig utført med elektriske anleggsmaskiner.

Marinen – Rehabilitering og oppgradering

Prosjektet gikk ut på å rehabilitere og oppgradere friområdet på Marinen i Trondheim sentrum. Friområdet Marinen ligger mellom Nidarosdomen og Nidelva og er et av de mest brukte friområdene i Trondheim.

Marinen er del av et kulturminne som er klassifisert med svært høy antikvarisk verdi.

Det ble lagt VA-ledninger både i grøft og ved bruk av styrt boring. Vi bygde en plasstøpt trapp som ble bekledd med granittstein og la belegg av steindekker.

Renoverte lekeplass og bygde ny treningspark og område for en stor buldrestein. Det ble etablert et nytt toalettbygg og nedgravde avfallscontainere. Vi leverte og monterte sittegrupper med benker og bord. 

Det ble planter trær og busker, samt etablert plenarealer. Det ble etablert nytt belysningsanlegg langs gangstiene.

Ladebekken – Rosenborg Etappe 3

På oppdrag fra Kommunalteknikk har vi renovert og separert ca. 1700 m VA-grøft og satt i overkant av 60 kummer. Arbeidet ble utført i Thomas von Westens gate, Hans Nielsens Hauges gate, Lademoen kirkealle og opp Stadsingeniør Dahls gate, samt noen sidegater. Vi krysset Innherredsvegen med 4 VA-grøfter.

Det ble etablert spuntvegger langs deler av traseene og det ble utført seksjonsvis graving. Det ble også brukt grøftekasser.

Veger og gater ble bygd opp igjen med ny vegoppbygning, kantstein og asfalt. Det ble lagt belegningsstein og plantet trær og busker

Kryssingen av Innherredsvegen ble utført ila en helg. Vegen ble stengt i litt over 2 døgn og vi kjørte døgnkontinuerlig drift. 

Jernbanekulvert Melhus

Beskrivelse av arbeid:

Jobben besto av å bygge en ny gang- og sykkelkulvert under jernbanen på Melhus. Kulverten hadde en bredde på 7 m innvendig, veide 200 tonn og vinduet for utførelse var 48 timer før den skulle være klar for tog. Sporene ble demontert i sin helhet bit for bit, før det ble gravd ut store masser til kulverten. Det ble fjernet 3500 tonn masse for å få plass til kulverten.